NEUROVÝVOJOVÁ STIMULACE
Neuro-vývojová stimulace (NVS Pohybem se učíme®) je ucelený program k inhibici primárních reflexů. Testy i cviky vychází z psychomotorického vývoje dítěte. Program je rozdělen do 30 týdnů, ale je možné podle potřeby cviky cvičit déle. Cviky se dělají každý (školní) den, přibližně 5-10 minut. Mezi nejdůležitější principy NVS patří to, že u dětí nejdříve začínáme rozvíjet rovnováhu a kombinujeme inhibici primárních reflexů se zlepšením senzorické integrace, a až později přidáváme další dovednosti.
Inhibaci primárních reflexů
Schopnost lépe cítit své tělo
Zlepšení motoriky
S respektem ke kapacitám v pozornosti, k povaze a naladění dítěte
· Při úvodním setkání (60min) si ověříme přítomnost přetrvávajících reflexů jednoduchým pohybovým testem hravou formou.
· Společně se naučíme sérii cviků, kterou budete cvičit následující měsíc (individuálně 14 dní).
Je možné, že zpočátku se stav dítěte zhorší. Nejdřív se totiž musí rozložit špatné pohybové a reflexní stereotypy a až poté se začínají vyvíjet nové, správné reakce.
Při dalších setkáních ověříme správnost
provedení cviků z minula a naučíme se další sérii. Setkáme se 1x za 2-6
týdnů.
· Cviky na inhibici primárních reflexů prokládáme aktivitami na zlepšení rovnováhy, schopnost relaxace, zlepšení schopnosti cítit své tělo…
Tento program je vhodný pro děti od 4 let, s přihlédnutím ke schopnosti spolupracovat a naučit se cvičit s rodičem. Také pro ty, kteří cítí, že v aktuálním období jejich dítěte a jich samotných je prostor se věnovat jednoduchému cvičení na denní bázi.
Je velmi důležité cvičit každý den (cca 10 minut) a celý běh cviků dokončit (x měsíců).
Jaké jsou časté symptomy přetrvávajících primárních reflexů?
· často sedí na patách nebo na jedné skrčené noze
· horší hrubá a jemná motorika, horší koordinace pohybů
· pozdě mluví nebo cucá palec po dovršení pěti let věku
· píše s nataženou rukou nebo křečovitým držením tužky nebo píše s tváří opřenou o desku stolu či si podpírá hlavu rukou
· má problém naučit se oblékat (knoflíčky, tkaničky apod.)
· lépe plave pod vodou než nad vodou nebo má problémy se naučit jezdit na kole
· problém naučit se číst a/nebo psát
· strach z výšky, problémy s rovnováhou
· přecitlivělost na světlo a zvuky (hodně se lekne, když zaštěká pes, projíždí vlak aj.)
· má problémy se soustředěním nebo je extrémně psychicky labilní
· začarovaný kruh hyperaktivity a únavy
· problémy naučit se hodiny (analogové)